
30 листопада 2025 року о 17:00 у «Мистецькому салоні» книгарні Readeat відбудеться арт-бесіда, присвячена Олександру Мурашку – видатному українському художнику, який майстерно поєднав академічну традицію з революційними ідеями імпресіонізму. Це унікальна можливість зануритися у світ кольору, світла та психологічної глибини портретів разом із мистецтвознавцем Ганною Владимирською.
Між традицією та новаторством
Як Олександру Мурашку вдалося органічно поєднати академічну школу з революційними імпресіоністичними підходами? Відповідь криється в його унікальній здатності бачити світло. Навчаючись у Паризькій академії Жюліана, український художник засвоїв техніку розкладання кольору на спектральні складові, проте не відмовився від чіткої композиційної побудови та психологічної глибини образів, властивих реалізму.
Стиль Мурашка став одним із найсильніших явищ в українському мистецтві початку минулого століття. Його можна порівняти з музичною поліфонією – кілька голосів звучать одночасно, створюючи гармонійне ціле. Академічна точність малюнка поєднується з вібруючими кольоровими плямами. Статика композиції контрастує з динамікою мазка. Реалістична конкретика портретів розчиняється в імпресіоністичній атмосфері світла.
Еволюція художньої манери
Художня мова Мурашка пройшла драматичну трансформацію. Ранні реалістичні композиції демонструють бездоганну академічну підготовку – чіткі контури, уважне пропрацювання деталей, традиційну світлотінь. Проте вже на початку 1900-х років у його роботах з'являються ознаки нової естетики.
Паризький період (1901-1909) змінює все. Мурашко відкриває для себе «кольорові модуляції» – техніку, коли форма народжується не з контуру, а з відносин колірних площин. Тіні у його картинах набувають фіолетових, синіх, зелених відтінків. Світло стає не просто освітленням, а матеріалом живопису.
«Дівчина в червоному» (1902-1903) – яскравий приклад цього переходу. Постать моделі розчиняється в кольоровій симфонії червоних, рожевих, оранжевих тонів. Академічна точність пропорцій зберігається, але домінує імпресія – миттєве враження від спалаху кольору та світла.
Психологізм портретів та європейський контекст
Портрети Мурашка – окрема сторінка в історії українського живопису. Кожне обличчя на його полотнах – це психологічна студія, де за зовнішніми рисами відкривається внутрішній світ моделі. «Портрет сестри Марії» чи «Жінка з парасолькою» демонструють майстерність художника у передачі настрою, характеру, соціального статусу через колір, позу, вираз очей.
У європейському контексті творчість Мурашка посідає особливе місце. Він не копіював французьких імпресіоністів, а розвивав власний синтетичний стиль. Якщо Клод Моне досліджував мінливість світла в різну пору доби, то український майстер цікавився психологічним змістом кольору. Його роботи близькі до пошуків постімпресіоністів – Поля Сезанна з його конструюванням форми кольором, П'єра Боннара з його декоративністю.
Динаміка мазка та колір як основа методу
Техніка живопису Мурашка заслуговує на окрему увагу. Його мазок – це не просто спосіб нанесення фарби, а засіб вираження емоції. Короткі, пульсуючі доторки пензля створюють ефект мерехтіння світла на поверхні предметів. Довгі, плавні рухи формують обсяг та перспективу.
Колористичні експерименти художника випереджали свій час. Він використовував теорію симультанних (одночасних) контрастів: червоний стає яскравішим поруч із зеленим, жовтий – біля фіолетового. Це не просто естетичний прийом, а наукове розуміння природи кольору та його впливу на сприйняття.
Місце Мурашка в історії українського мистецтва
Олександр Мурашко став мостом між двома епохами українського живопису. Він засвоїв досягнення європейської мистецької думки, але залишився глибоко національним художником. Його пейзажі, портрети, жанрові сцени відображають українську реальність крізь призму модерної художньої мови.
Трагічна загибель у 1919 році обірвала шлях майстра на піку творчості. Йому було лише 44 роки. Але залишена спадщина – понад 200 живописних робіт – продовжує впливати на наступні покоління українських митців. Його учні та послідовники розвинули принципи кольорового живопису, заклавши основу для розквіту українського мистецтва 1920-х років.
Що вас чекає на арт-бесіді
Зустріч у «Мистецькому салоні» книгарні Readeat – це не суха лекція про історію мистецтва. Це жива розмова про те, як народжується шедевр, як технічна майстерність перетворюється на емоційне висловлювання, як особистість художника відбивається в кожному мазку.
Ганна Владимирська – мистецтвознавець і письменниця з багаторічним досвідом дослідження українського живопису – поділиться своїм баченням творчості Олександра Мурашка. Ви дізнаєтесь про маловідомі факти біографії художника, про його паризькі роки, про зв'язки з представниками європейського мистецького світу.
Це буде тепла, камерна розмова про колір, світло, динаміку мазка та психологізм портретів. Ви навчитесь «читати» картини – розуміти, що хотів сказати художник через вибір палітри, композиційне рішення, характер мазка. Отримаєте практичні поради для відвідування нинішніх виставок у столичних музеях.
Деталі події:
- Спікер: Ганна Владимирська – мистецтвознавець, письменниця, дослідниця українського мистецтва
- Дата та час: 30 листопада 2025 року, 17:00
- Місце проведення: Книгарня Readeat, «Мистецький салон», м. Київ, вул. Антоновича, 50 (станція метро «Олімпійська»)
- Вартість участі: 300 грн
-
Реєстрація: обов'язкова попередня реєстрація за посиланням:
https://forms.gle/zKKrFdaX13jWUnap9
Джерело: Мистецтво розуміти мистецтво https://www.facebook.com/ARTPR0ART