What in UA - Новини культури і мистецтва

Інтерв’ю Івана Марчука «про ненормальність і прийняття себе»

Образотворче мистецтвоінтерв'ю / знаменитості / художник
Дмитро КовальчукКоментарі: 0Перегляди: 311
26
грудня
2018
Інтерв’ю Івана Марчука «про ненормальність і прийняття себе»

Його знаменитий «пльонтаризм» прикрашає багато галерей і колекцій мистецтва у всьому світі. Його творчість – результат досконалої майстерності митця і Божого дару. Навіть ті, хто не розуміє картин майстра, визнають його унікальний талант. Про народження, життя й місію своїх творів розповів журналу «Колесо Жизни» наш геніальний сучасник – народний художник України.

Іван Марчук

Народний художник України, лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка. Член наукової ради «Золотої гільдії» Міжнародної академії сучасного мистецтва в Римі. Входить до рейтингів 100 геніїв сучасності британської газети The Daily Telegraph та міжнародної консалтингової компанії Greator Sinectics. Художником проведено близько 150 монографічних виставок на п΄яти континентах світу, створено тисячі полотен. Вплив його полотен на глядача порівнюють з дією 25 кадру, котрий впливає на підсвідомість і тому закарбовується в пам’яті назавжди. /2019/marchuk_interviu_2.jpg Іван Марчук «Сходить сонце над Дніпром». 2003. Полотно, темпера. 100х130

/2019/marchuk_interviu_3.jpg Іван Марчук «Пробудження». 1992.Полотно, акрил, 100х120

/2019/marchuk_interviu_4.jpg Іван Марчук Іван Марчук «Золота симфонія».1994. Полотно, акрил. 90х100

/2019/marchuk_interviu_5.jpg Іван Марчук Іван Марчук. Автопортрет «У дорозі». 1986. Полотно, темпера, 80х80

В юності ви собі сказали: «Я єсмь» - і почали малювати у техніці, у якій ще ніхто не малював до того. Як виник цей стан «Я єсмь»?

Стан «Я єсмь» прийшов до мене не в юності, а набагато пізніше. Я вже закінчив два навчальних заклади, став радянським художником, повним «передвижником». В інституті на мене великий вплив мав Карло Звіринський, який у ті часи отримував новини мистецького світу з Польщі та Чехословаччини. Більш далекі країни були для нас закриті. Я жив в один час із Пікассо, але не знав, що він є.

Проте в інституті я відчував, що маю бути кимось або ніким. Почав із того, що сказав: «Я хочу бути ненормальним художником». Багато хто посміявся, не зрозумівши, що я маю на увазі. А я хотів просто бути іншим художником. Як кажуть, «хай буде гірше, аби інше». Яким саме? Я тоді ще не знав. І якби лишився у Львові, так би і став ніким. А я Львів дуже любив і хотів там залишитися. Але так вийшло – направили мене до Києва на роботу. Працював у всесвітньо відомій фірмі, але робив не дуже творчу роботу – значки, брошурки тощо. Дуже нудився і думав, що ж мені робити. Тоді я сказав собі: «Я єсмь» - і народився зовсім інший Марчук. Коли не було робочих завдань, почав малювати. Кожен день з’являлися один, два, три листочки з графікою, які стали моїм початком, ново народженням. Збереглося вдосталь цих ранніх робіт. Вдома старався малювати щось більше.

Тоді ви зрозуміли, що потрібно йти творчим шляхом?

Я запитав себе: «Що я роблю? Що я таке?». Відповіддю стала поява серії картин-притч «Голос моєї душі» - це стовбур, дерево, яке росте і випускає гілочки. До 1982 року був тільки «Голос моєї душі», великі картини-притчі. Я не придумував сюжети, вони просто з’являлися під пензлем. Того, що є на картинах, вигадати неможливо.

Коли я сказав «Я єсмь», у мене прорвало шлюзи. Це було інтуїтивно і підсвідомо: я творив те – не знав що. Це був дуже цікавий момент – як ніби я точно знав, що роблю, і не треба вже було робити того. Я не знав спочатку, яким буде кінець, але коли з’являвся початок роботи, то вже і приходило знання, як її до кінця довести. Робив маленькі роботи, такі як «Портрет Романа Сельського», що доведений до найвищої кондиції. Отже, треба мені змінювати стилістику. Я тоді хотів у певних жанрах досягти найвищого рівня майстерності.

Дерево росте, і йому потрібно щось нове. Якось побачив гай у листопаді, коли ще снігу не було. А гай на тлі неба – це мереживо з роздягнених дерев, і кожне дерево має свою анатомію. Це мене так вразило, що я почав писати пейзажі. Продумав, опрацював техніку – і з тих пір пейзажі малюю. За багато років їх з’явилось кількасот – вони є в половини світу.

Але останні два роки цим не займаюся, бо дуже кропітка праця. Потрібно сидіти багато часу у відповідній позі і дзьобати, дзьобати … як горобчик. І от уже далі моє дерево росте, і нова гілочка з’являється - «Цвітіння». Це картини з різними квітами: улюблені маки, ромашки, волошки – справжні і видумані, і навіть сюрреалістичні. Третя гілка «Кольорові прелюдії» - це ритм, колір, гармонія, форма, винятково акварель, і тільки виїзна модель.

А потім я собі згадав, що люблю портрети малювати. Думаю: а як я тепер малюватиму портрети, як вони виглядатимуть? Намалював більше десяти портретів, досягнув найвищого рівня, а далі й не треба. Мені подобається змінювати напрями, бо люблю фантазувати. А портрети і пейзажі в мене – це конкретні речі, тільки зроблені не так, як у всіх. Коли переїхав до Америки, почалося інше життя – без вихідних і свят. Я навіть на Різдво малював. У таких час малювати – тільки Бог благословить цю роботу.

І справді на Різдво малювали?

Ну, аякже, що мені ще було робити? Хтось приніс куті, я перекусив – та й малювати. Колись, ще у 80-х роках, кутя мала дуже велике значення.

А я тікав від цієї ідеології – що можна, а чого не можна. Кутя смачна, це натуральний продукт, то чого ж мені чекати на Різдво, щоб її їсти, коли я сьогодні можу собі зварити зерна й додати родзинок з медом?! І я собі кутю, як гречану чи рисову кашу, варив.

В Америці я жартував, що коли б у радянські часи в Україні мене посадили за ґрати, то намалював би значно більше. Я тут 18 років за бортом був: не випускали, не виставляли, не приймали. Ти є – і тебе нема. А мрія була в мене давня – втекти з того пекла. Я роками намагався, шукав варіанти, поки мені так і сказали: «Іванцю, не насилуй свою долю. Буде можна, тоді і полетиш». І так було. Скільки було перемучено, скільки передумано, скільки було депресій, скільки я міг зробити – мені треба було просто народитися не в радянській Україні, а де завгодно… хоч на Марсі.

З людьми іншими контакту не було, і я казав: «Просто ви живете в 18-му столітті, а я у 21-му». Зараз то вже нова генерація, то вже зовсім інше. Зараз я всім кажу: «Розумні люди, винятково талановиті повинні жити там, де вони можуть проявити свій талант». Великий талант. Бо великий талант дається від Бога, і Бог спитає: «Чи ти пам’ятаєш, що я дав людству цей талант?». Повинні люди шукати для свого таланту той ґрунт, де будуть поливати його, і він там розквітатиме.

Але ж ви повернулися в Україну…

Повернувся, бо без жінок жити важко. Поговорити нема з ким, немає дружби такої, як у нас. Просто собі вийти на вулицю і познайомитися з кимось в Америці не можна.

О шостій ранку я вставав, і до 11-ї в мене був творчий день, бо цілий день малювати не можна.

А куди подітися? Дивитися у вікно, тому й про тюрму говорив. Я належав тільки мистецтву, більше нікому. Скільки в Америці жив – жінки не знайшов, мову не вивчив. І так собі лишився, як кажуть, при своїх інтересах.

Чи малювали ви в Америці українські пейзажі?

Там я переважно малював «Голос моєї душі», абстрактні речі. А пейзажі з’являлися, як приїздив улітку в Україну на кілька місяців. Писав красу української землі. Якщо живеш в Україні, то на цій землі, яким би ти модерністом не був, обов’язково захочеться намалювати цю красу, увічнити цю землю на картинах.

Як людині почути голос душі?

Духовність – це не тільки церква. У деяких із них я бачу найменше духовності. Духовність – це творення духу. Я все життя шукав істини через йогу, через інші так звані «культи релігійні» – це була боротьба із самим собою. Йоги мені багато дали, особливо духовна йога. До буддизму вона не має стосунку, то зовсім інша категорія духовності. Я любив експериментувати над собою. Тіло є, то треба з ним щось робити. Після йогів мене дуже зацікавили Шелтон, Брегг, гігієністи, клініцисти, голод, сироїдіння, сокоїдіння. Усі ці технології випробував на собі. Було цікаво. Тепер надаю бажаючим консультації з дієтології. Та головне – не їсти того, що виробляється на фабриці та продається в пакетах.

У вас був довгий важкий період в Україні перед виїздом. Не було думок залишити мистецтво і піти іншим шляхом?

А іншого шляху не було. Тільки в пекло.

Тільки художник – більше ніхто?

Тільки художник. Ще в училищі трошки був під впливом Сковороди, цікавився проповідницькими речами. Думав: «А чого мені не піти з торбою і з палкою і святи добрі зерна?». Але потім відволікло. Був серед «передвижників» Володимир Стасов, авторитетний мистецтвознавець. І я мріяв певний час, як він, стати впливовим арт-критиком.

І те, слава Богу, відпало. Я весь час мучився, дуже багато працював, був лідером. Завжди хотів привезти купу робіт із канікул. Таким дурнем був! Усіх критикував – на мене ображалися хлопці.

А я робив, робив і ні на що не звертав уваги.

Не беруть мої роботи на виставки – той не треба, а я собі роблю. Почали мене виставляти в коридорах по лікарнях, по різних непристосованих залах, і почало ворушитися серед людей: один побачив, вже два знають. Почали боятися, що я якийсь аґент, що якісь коди зашифровані в моїх картинах, у тому «Голосі моїй душі»…

А є там щось зашифроване?

Я не знаю.

Лишаєте це питання глядачеві?

Так, лишаю глядачеві. Дивіться, думайте і відчиняйте віконечко чи дверцята до таїнства моїх видінь. Бо це були видіння! Тому я так назвав серію - «картини-притчі». А потім почав собі бавитися у досить формальні, в модерні речі. Бачив, як форми витворяють, - тішився, бо це файно, це ритміка.

У мене картини йдуть циклами. У Нью-Йорку я запускав «Нові експресії» - зовсім новий цикл. Їх зробив 500 штук, і це тільки з одного циклу.

Як приходить відчуття, що картина вже на тому рівні досконалості, що додати нема чого?

То моє болюче місце – підписатися. От картина, і я до неї вертаюся і вертаюся… Ніхто не може сказати, скільки там вже сотень покладено мазочків і точок, формочок, а вони там ще потрібні!

І я вертаюся до неї, і пишу другі, а потім – знов до неї, намагаюся її вдосконалити. То є формальне мислення, конструкція композиції, де має бути все і нічого зайвого.

От твориться твір: є прості твори за конструкцією, а є дуже складні, і того всякого «сміття», скажімо, треба зробити єдину композицію. І хтось дивиться та думає: «Невже це людина зробила?!». Це творіння, муки і радості.

Якось прочитав книжку Ірвінга Стоуна «Муки і радості» про Мікеланджело. Я взяв її на голодування – і за сім днів прочитав 900 сторінок.

Вона мене годувала, так би мовити. І я дійшов висновку: чим менше людина їсть і спить та чим більше вона працює в радість, тим довше живе. У мене два улюблених одержимих художники – Ван Гог і Мікеланджело.. А третій – я.

У вас дуже суворі принципи. За яким розкладом ви живете?

Я встаю о п’ятій ранку. Якщо знаходжуся в Каневі, де в мене є хата над Дніпром, то йду плавати. Потім дорогою до майстерні купую газету – я дуже жадібний до інформації – і от о сьомій годині вже починаю малювати. Режим у мене залізний: дуже мало сплю, і все життя підкорено малюванню. Бозя мені так сказав, «прив’язав» до мольберта: «Оце, чоловіче, май, оце твоє, це твій шлях».

А що найголовніше у творчості?

Найголовніше у творчості – писати ті картини, яких ще не було. От і все. Береш полотно, дивишся на нього, думаєш – і починається діалог, чи не починається. Було в мене таке полотно, на якому я малював чотири картини і знищив, не закінчив його. Таке теж буває – не щастить, то й не щастить. А як щастить, то співається. Я більше люблю писати картини, на яких не знаю, що робиться. Форма до форми в’яжеться, в’яжеться, допоки не виросте в цілий «будинок», так би мовити. Імпровізація – це незнаний, невідомий світ, і художник потім стає не таким, як усі. І тоді він може серед мільйонного хору художників у світі знайти своє обличчя. Хто подивиться раз Марчука – то вже запам’ятає і впізнає всюди.

Як знайти своє обличчя?

Над тим багато хто працює. Я знайшов легко – виключив анатомію, почав бавитися примітивом. Керамічні фігурки – нехитрі і цікаві. Потім поступово міняв різни фази, бо хотів цього. Лягаючи спати, завжди робив підсумок прожитого дня: що я ще не зробив і як я ще не зробив? І раптом ні з того ні з сього з’явилася… нова стилістика. В мене є засекречена техніка, якою малював цикл «Виходять мрії з берегів». Про неї ніхто нічого не знає.

Розкажете про цю техніку?

Не розкажу. Погляньте самі: коли гладиш рукою – поверхня гладенька, і ніхто не знає, як то робиться. Це дуже віртуозна техніка – мені вельми подобається.

Останнім часом ви малюєте із закритими очами. Це так?

Є в мене десь 300 таких робіт. На них з’являються іноді звірі, яких можна упізнати, а інколи – зовсім невідомі, але дуже смішні. Я вже хочу видавати їх – серію малюнків навпомацки. Ці малюнки ніби і дуже модерні, але водночас у дитячому стилі. Одна німкеня, знавчиня мистецтва, вже досить мудро кілька статей написала про цей цикл.

За якими критеріями картину можна визнати хорошою?

Багато є критеріїв – кожна картина складається з певних форм, ритмів, колористики. Все повинно бути зроблене відповідно. Це як сформована новонароджена дитина – у неї є все, що потрібно. Так і в картині – всі компоненти мають бути.

Чим ви надихаєтеся?

Нічим. Я раб, котрий прикутий до мольберта. Як робітник, який стоїть біля конвеєра. Він може відійти, відпочити, погуляти, але є обов’язок. І в мене є обов’язок – народити щось велике.

Про що ви думаєте, коли малюєте?

Літаю думками по всьому світі. Розумію, що на мої картини будуть люди дивитися, то питаюся: «Чи буде мені соромно за цю картину, чи ні?». Я думаю про глядача. Хочу йому дати продукцію, завдяки якій він розвиватиметься, щось отримає.

Що саме ви хочете передати глядачеві, який свій стан?

Кожен візьме стільки, скільки донесе в собі. Після моїх виставок люди виходять зовсім іншими. Мої картини – унікальні, і завжди такими були. Навіть у часи соціалізму я був ніби з іншої планети.

Я просто почав робити зовсім інакше, і мої роботи не вписуються ні в які догми.

Як знайти свою унікальність, оригінальність?

Я завжди був ненормальним і робив те, чого ніхто не робив. Мені хочеться робити відкриття, як це робиться в науці. Бо творчість – це велике багатство, яке треба відкривати людям.

Як навчитися бачити красу всюди, в усьому?

Треба тренуватися. Коли я вчився, краси ще не бачив. В училищі ми писали етюди, пейзажі, а я ходив один по лісах. Бувало, що цілий день похожу – і нічого не намалюю. Шукав краси, але не бачив. Зараз вивези мене із закритими очами куди завгодно з міста, хоч на смітники, - я всюди побачу красу. І просто роззираючись навколо себе, намалюю кілька картин, просто візьму грудку землі – і зроблю з неї шедевр.

Розуміння краси приходить саме. Без неї мистецтва я не уявляю. Є зараз багато анти естетичного, але у своїх роботах я дотримуюсь тільки естетики. Хтось каже, що мох картини сумні, песимістичні… Немає такої категорії оцінки – песимістичний живопис. Треба говорити іншими словами. Якщо вам не подобається і ви не сприймаєте такий живопис, то й не дивіться.

Краса є краса. Я її люблю. Щоб побачити красу – треба небагато, тому що краси навколо безліч. Ходіть і насолоджуйтеся.

Інтерв’ю провели Наталка Тлумацька, Ірина Скрипак. Колесо жизни 2018 № 5.

https://kolesogizni.com

Виставка «Вишитий живопис Гончарук Лідії. Нова сторінка»
Порцеляновий ренесанс України
Поділіться в соцмережах:twitter.com facebook.com blogger.com livejournal.ru
Веломагазин Comanche

Веломагазин Comanche: Велосипед Comanche Kuuna https://www.velomagazin.com.ua/product/velosiped-comanche-kuuna/ велосипеди в Києві від українського бренда Comanche.

Ще записи на тему
Виставка Івана Марчука «Шевченкіана»
Виставка Івана Марчука «Шевченкіана»
Онлайн-виставки в Музеї Івана Гончара
Онлайн-виставки в Музеї Івана Гончара
«Перетинаючи Голгофу» фотовиставка Івана Лисюка
«Перетинаючи Голгофу» фотовиставка Івана Лисюка
Президент України підписав указ про створення центру сучасного мистецтва Івана Марчука
Президент України підписав указ про створення центру сучасного мистецтва Івана Марчука
Залиште коментар!

Коментар буде опубліковано після перевірки

Ви можете ввійти за допомогою свого логіна або зареєструватися тут.

(обязательно)

  • Афіша подій
  • Кіно і Театр
  • Музика
  • Образотворче мистецтво
  • Література
  • Людина і суспільство
  • Мозаїка життя
Останні коментарі
Война с сексуальным гламуром Александра Ктиторчука
  • Tessa » Ось і догрався Ктиторчук у сексуальний гламур: "Відомий фотограф Олександр Ктиторчук проведе за ґратами 12...
Виставка—продаж «Антитези до видимих історій» Нікіти Цоя
  • Mikki » Хоча я розумію намагання автора дослідити глибини людської підсвідомості та звернутись до складних філософських концепцій,...
Фотовиставка «Ми з України»
  • Dimochka » Кожен знімок - художній твір, але водночас носить на собі відбиток реальності та справжнього життя....
Марія Примаченко: віртуальна відео-виставка, 120+ картин
  • Vicster » Марія Примаченко - це цілий всесвіт, наповнений глибоким міфологізмом і психологізмом, оригінальним баченням природи і...
Музей Энди Уорхола в Словакии. Островок поп-арта
  • Аноним » Уорхол анализировал общество потребления. Он подчеркивал массовую продукцию и коммерциализацию, отражая их в своих работах....
  • Головна
  • Про сайт
  • Коментарі
  • Контакти
  • Архів
×
Пошук по сайту
© Новини культури та мистецтва, 2025.