
Українське бієнале медіа-арту UBiennale 2025 офіційно відкрилося у Музеї історії міста Києва під назвою «Поле Пам'яті. Час Відновлення». До 12 жовтня безкоштовна виставка сучасного мистецтва представляє понад 35 робіт митців із десяти країн світу. Серед експонатів — VR-інсталяції, доповнена реальність, генеративне мистецтво на основі штучного інтелекту, саунд-арт, кінетичні об'єкти та перформативні практики. Це третє українське бієнале цифрового мистецтва, яке перетворює травму на мову емпатії, а технології — на інструмент культурного опору.
Відео: https://www.instagram.com/reel/DPg-6CJE--g/?igsh=MXFyOHQ3cThyMWVnNg==
Бієнале цифрового мистецтва Київ 2025 — не звичайна галерея з картинами на стінах. Тут глядач стає співавтором. Інтерактивні інсталяції реагують на рух, дотик, голос. AR-об'єкти «оживають» крізь екран смартфона, змішуючи фізичний простір із цифровими шарами пам'яті. AI-алгоритми генерують унікальні візуальні поеми на основі колективних спогадів відвідувачів. Як писав Вальтер Беньямін: «Пам'ять — не інструмент для дослідження минулого, а його театр». UBiennale перетворює цей театр на іммерсивне мистецтво.
Вхід вільний. Організатори отримали підтримку Українського культурного фонду, щоб зробити медіа-арт виставку доступною для всіх. Музей історії міста Києва виставки проводить регулярно, але таке масштабне міжнародне бієнале — подія рідкісна. За словами генеральної директорки Вікторії Мухи, «українське суспільство проживає глибоку колективну травму, і візит на бієнале — інвестиція у власну чутливість та включеність у світове культурне поле».

Професійна програма — воркшопи, лекції та нетворкінг для митців
11 та 12 жовтня з 14:00 до 18:00 стартує професійна програма бієнале. Два дні концентрованого занурення: відкриті лекції про цифрові технології у мистецтві, панельні дискусії з кураторами з Іспанії, Австрії, Литви та Польщі, практичні воркшопи з медіа-арту для початківців і досвідчених авторів. Live-перформанси розмивають межі між глядачем і художником. Нетворкінг для митців відбувається органічно — у паузах між лекціями, біля інсталяцій, за чашкою кави в музейному дворику.
«UBiennale — це простір діалогу між Україною та світом, — каже міжнародний куратор Юрій Лех. — Ми поєднали голоси митців різних поколінь і континентів, аби технології стали мовою емпатії, а не відволікання». Його колега, український куратор Валерій Коршунов, додає: «Бієнале робить видимими голоси українських художників і утверджує українське цифрове мистецтво воєнного часу як органічну частину європейської та світової сцени — з відчутним глобальним резонансом».
Кураторські екскурсії Київ проводяться щодня з четверга по неділю о 14:30. Це стислий, але глибокий тур із коментарями та живим обговоренням. Медіатори працюють у залах упродовж усієї експозиції, допомагаючи «прочитати» складні роботи та вибудувати власну траєкторію сприйняття. Хтось приходить один раз і йде вражений. Хтось повертається тричі — щоразу відкриваючи нові смисли.

Тема бієнале — пам'ять як дія, відновлення як опір
«Поле Пам'яті. Час Відновлення» — не лише назва. Це концепція. «Поле Пам'яті» — простір відповідальності й свідчення, де кожен спогад стає актом культурного опору. «Час Відновлення» — жива метафора надії та сили, що проростає з руїн. Бієнале досліджує взаємодію травми війни та відродження, екологічні виклики антропоцену, постколоніальне мистецтво та місце штучного інтелекту у культурі.
Мистецтво про війну в Україні тут не ілюстративне. Воно не показує руїни — воно створює простір для проживання втрати, гніву, надії. Соціально-ангажоване мистецтво перетворює пам'ять на дію: глядач не споглядає травму — він співтворить відповідь на неї. AR та VR технології стирають межу між спостерігачем і учасником. Ти не дивишся на роботу — ти в ній живеш.
Як сказав Джозеф Бойс: «Кожна людина — художник». UBiennale 2025 перевіряє цю тезу на практиці. Тут немає пасивних глядачів. Тільки співавтори, свідки, співучасники пам'яті.
Українські прем'єри VR-мистецтва з Венеції та Литви
Серед експонатів — дві гучні українські прем'єри VR-робіт. Перша — «Out of Nowhere» австрійської мисткині Кріс Хофманн, яка цього року вразила критиків на Венеційському бієнаале. Проєкт озвучений українською мовою спеціально для київської аудиторії. Через шолом віртуальної реальності глядач потрапляє у безтілесний простір, де голоси, спогади та візуальні фрагменти складають мозаїку особистої та колективної травми. Це не розвага — це терапія увагою.
Друга прем'єра — поетична VR-подорож «Creation of the Worlds» литовських режисерів Крістіни Буожіте та Віталіюса Жукаса. Робота натхненна творчістю Мікалоюса Чюрльоніса — литовського композитора та художника, чиї полотна межують із музикою, а музика — із живописом. У віртуальній реальності його космогонічні образи оживають: зоряні міста виростають із морських хвиль, фортепіанні акорди перетворюються на архітектуру світла. Це литовське VR-мистецтво на перетині синестезії та містики.
Міжнародна секція — Іспанія, Португалія, Італія, Польща
Окрема міжнародна секція представляє мистецтво Іспанії, Португалії, Італії та Польщі: Hernando Urrutia — olhAR-TE interFACE / «Подивись-на-СЕБЕ інтерФЕЙС», Antonella Mignone & Cristiano Panepuccia — ENTELECHIA OBSCURA_APOTROPIA / «Темна ентелехія_Апатропія», Ryan Cherewaty — FARMAKON / «Фармакон», Denica Veselinova — LUMINIA / «Люмінiя», Albert Merino — EL MON SUBLUNAR / «Сублунарний світ», Úrsula San Cristóbal — MEMENTO MORI, MEMENTO VIVERE / «Пам’ятай про смерть, пам’ятай про життя», Carmen Isasi — DECONSTRUCCIÓN EN VERDE / «Деконструкція у зеленому», Fernando García Malmierca — LOS ÁRBOLES DE LA CREACIÓN / «Дерева творіння», Iury Lech — LICCA / «Лікка», João Pedro Oliveira — NESHAMAH / «Дихання життя», João Beira — BIOMEDIATION / «Біомедіація», Pedro Alves da Veiga — ALCHIMIA / «Алхімія», Rodrigo de Carvalho — SILENT INHABITANTS / «Тихі мешканці»

Фокус української програми — прем’єри: інсталяції, відео- та аудіоарт, біоарт, роботи з VR-шоломами, AR-проєкти та унікальні цифрові костюми, які можна «приміряти» через смартфон і TikTok-маски. Серед учасників з України:
Вероніка Чередниченко “Поема про Море”. Відеоробота створена як тиха рефлексія на трагедію підриву Каховської ГЕС та екологічну катастрофу, що принесла паніку, втрату та загрозу. На противагу хаосу та болю, у відео розгортається простір спокою й гармонії — поема про море, його відновлення та незламну силу.
Олена Гром “Mавки. Камуфляж”. Героїні проєкту — реальні жінки з села Горенка Бучанського району, що у березні 2022 року опинилося на лінії фронту й під постійними обстрілами. Після звільнення жінки різного віку та професій об’єдналися у волонтерську групу «Горенські Мавки». Навіть під час блекаутів узимку 2022–2023 років, при свічках і під загрозою обстрілів, вони плели маскувальні сітки і «кікімори».
Олег Харч “Фейкомет” та “Ілон Маск 3”. Роботи прямо працюють із темами інформаційних атак, ІПСО, «диванного фронту» та втрати відчуття реальності
Дмитро Грешко “DIVIA/Дівія” — документальний фільм 2025 року, сценарист і режисер Дмитро Грешко. Фільм документує трансформацію України від безтурботної природної краси до спустошення під час російського вторгнення. З весною життя ненадовго відроджується, але масштабні руйнування не дають надії на швидке екологічне відновлення.
NeoMeta / Julia Shu з роботою NeoKin — медитативний біоарт-фільм: слизовик Physarum polycephalum долає ландшафти з е-сміття; 12 днів росту стиснуто в 3 хвилини. Вже отримала нагороди: Best ECO Work — Pegasus Film Awards (Лондон); офіційний відбір Tokyo International Short Film Festival; півфіналіст Serbest International Film Festival.
Професійна програма відбудеться 11 та 12 жовтня, (з 14:00 до 18:00) — день відкритих лекцій, дискусій, практичних воркшопів, нетворкінгу та live-перформансів. Окремою подією стане онлайн-перформанс із Канади від Тоска Терран, який можна переглянути у VR: презентація музики, створеної «грибами» за допомогою нових технологій. Українська мисткиня Олена Гром виступить з розповіддю про проєкт, буде презентована робота “Мавки” та проведено арт-майстер клас з плетіння сіток. Іноземні учасники будуть підключатись онлайн

Серед виступів, в програмі:
Mike Salmon (Manglebird - VR Chat) - куратор програми віртуальних світів на відомих фестивалях, таких як Венеціанське бієнале. Розповість про мистецтво створення світів на віртуальній платформі VR Chat, де творці зі всього світу переносять відвідувачів в інші реальності, живуть паралельне життя, створюють нові спільноти і роблять Матрицю реальною.
Тоска Терран, міжнародний митець Nanotopia, разом з 5 перформерами зі всього світу виступить з унікальним перформансом у віртуальній реальності з трансляцією на локацію бієнале. Вони створюють музику наживо використовуючи гриби та модульні синтезатори, а місце їх зустрічі, спеціальний футуристичний світ.
Хосе Рамон Алкала - іспанський професор медіа мистецтва (професор мистецтва нових медіа на факультеті образотворчих мистецтв Університету Кастилії-Ла-Манча. Директор MIDECIANT (Міжнародний музей електрографічних творів — Центр інновацій у мистецтві нових медіа), Куенка, Іспанія.) Розповість про розвиток медіа арту у Європі та його еволюцію, залучення українських проєктів та майбутнє на наступні 50 років.
Павел Сметана, куратор та митець з Чехії (професор інтерактивних медіа в Провансі. Експерт із нових технологій та мистецтва в Раді Європи. Директор Міжнародного центру мистецтва і нових технологій у Празі) - розповість про розвиток віртуальних технологій, перформансів та взаємодію мистецтва та технологій. Як природа взаємодіє з людиною під час буму штучного інтелекту та як перформанс (мистецтво тіла) розвивається та взаємодіє з AI.
Hernando Urrita, доктор цифрового медіамистецтва Університету Алгарве (Portugal), дослідник CIAC (Centro de Investigación en Artes y Comunicación, Центр досліджень у сфері мистецтва й комунікації, Португалія), куратор португальської мистецької програми. Член Міжнародної ібероамериканської мережі сучасного мистецтва VADB. Розповість про сплив штучного інтелекту на сучасне мистецтво та презентує португальську програму, що представлена на бієнале.
З української сторони:
Олена Гром, відома мисткиня, її роботи показуються по всьому світу, має нагороди L.A. Photo Curator: Global Photography Awards PHOTOGRAPHER OF THE YEAR; Golden Shot Photography Awards / Winner; PHOTO OXFORD / Grand prize / Oxford / England, Fine Art Photography Awards/ Professional Photographer of the Year / The main prize;і багато ще яких. Виступить з розповіддю про проєкт, буде презентована робота “Мавки” та проведено арт майстер-клас з плетіння сіток.
Антон Шинкарук - Center of Digital History. Розповість про діджиталізації культурної спадщини та мистецьких проєктів, залучення успішних міжнародних практик.
Анастасія Слепцова - Hata HUB, про діджиталізацію культури, новітні технології і відомі українські проєкти що поєднують культуру, мистецтво та технолонії.
Дмитро Грешко - Презентує стрічку Дівія, що була презентована у Карлових Варах та зараз їздить по світовим фестивалям, це історія про російський екоцид в Україні, його наслідки. Саундтрек написав оскороносний Сем Слейтер, що отримав оскар за саундтрек до фільму Джокер та інші відомі нагороди за саундтрек до серіалу Джокер.
Чому варто відвідати
UBiennale — унікальна для України подія, де висока художня якість поєднується з інноваціями AR/VR/AI. Тут народжуються нові сенси, партнерства і компетенції, що залишаються з вами після виходу з музею. Світло перемагає темряву — у буквальному й метафоричному сенсі — через мистецтво, яке вчить пам’ятати і діяти.
Де: Музей історії міста Києва, вул. Богдана Хмельницького, 7
Коли: 1–12 жовтня, 12:00–19:00 (ср–нд), вихідні — пн–вт
Вхід: вільний завдяки підтримці Українського культурного фонду
Соцмережі: www.facebook.com/UkrainianBiennale | www.instagram.com/ukrainian.biennale
Хештеги: #UBiennale2025 #ПолеПам’яті #ЧасВідновлення #DigitalArt #MediaArt #VR
Довідка
Перше бієнале (2021) відбулося за підтримки УКФ, Посольства Іспанії та AECID, об’єднавши 50 митців із 15 країн. Друге — «Пробудження» (2023) — попри блекаути й тривоги, відбулося й частково було представлене на фестивалі MADATAC (Іспанія). Як і раніше, UBiennale 2025 стало можливим завдяки УКФ — що забезпечує вільний доступ до сучасного мистецтва в час війни та підтримує культурну стійкість.