What in UA - Новини культури і мистецтва

Виставка «ПроЗорі» – спадщина легендарних київських художників

Декоративно-прикладне мистецтво, Образотворче мистецтво, Афіша подійвиставки / графіка / живопис / культурна спадщина / скульптура / художник
Дмитро КовальчукКоментарі: 0Перегляди: 268
14
травня
2025
Виставка «ПроЗорі» – спадщина легендарних київських художників

23 травня — 29 чевня 2025 року в Національному центрі «Український Дім» відбуватиметься виставка «ПроЗорі».

Унікальна виставка «ПроЗорі» проливає світло на творчість знакових постатей українського мистецтва другої половини XX століття. Імена Федора Тетянича, Валерія Ламаха, творчого тандему Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ), а також Флоріана Юр'єва навіки вписані в культурний код столиці. Їхні сміливі експерименти та новаторські ідеї сформували неповторне обличчя післявоєнного Києва, залишивши по собі знакові монументальні об'єкти. Серед них – футуристична «Літаюча тарілка» на Либідській, мозаїчні панно Річкового порту, Центрального автовокзалу та аеропорту «Бориспіль», а також оригінальні композиції на станціях швидкісного трамвая.

«ПроЗорі» – понад 200 унікальних експонатів

В експозиції виставки «ПроЗорі» представлено понад 200 унікальних робіт, серед яких – майстерний живопис, вишукана графіка та оригінальна скульптура. Окрім того, відвідувачі зможуть ознайомитися з рідкісними архівними матеріалами, зворушливими спогадами та цінними світлинами. Деякі твори будуть демонструватися широкому загалу вперше, зокрема значний масив робіт із таємничої «Книги схем» Валерія Ламаха, експресивні естампи із циклу «Хіросіма» Ади Рибачук і Володимира Мельніченка та багато інших мистецьких скарбів. Важливим елементом проєкту стануть сучасні мультимедійні засоби, включаючи захопливий мапінг, живу анімацію та атмосферні звукові інсталяції, завдяки яким твори ніби «оживатимуть», створюючи для глядачів винятковий імерсивний досвід.

Експерименти на межі науки та мистецтва – новаторський шлях київських митців

Проте, творчий світ цих митців не обмежувався лише масштабною монументалістикою Києва. Їхні різноманітні художні експерименти та глибокі дослідницькі практики стали віддзеркаленням ключових тенденцій епохи. Вони сміливо перетинали межі між мистецтвом і наукою, освоювали мультимедійні інсталяції, прагнучи до мистецької незалежності в умовах жорсткого ідеологічного контролю. Кожен з них створив власну неповторну символічну систему та оригінальну філософію. Заглиблюючись у фундаментальні питання буття, вони досліджували духовне призначення людини, розмисливши над темами нескінченності й безсмертя, а також над дивовижною тотожністю макрокосму і мікрокосму.

Так, Валерій Ламах таємниче працював над загадковою «Книгою схем», де викладав власну унікальну світоглядну теорію, намагаючись синтезувати закони історії, мистецтва, релігії, філософії та науки. Ада Рибачук і Володимир Мельніченко, натхненні суворими красотами подорожей до Арктики, розробили власну глибоку «філософію Життя», звертаючись до болючих тем колективної травми та пам'яті. Своєю чергою, Флоріан Юр'єв, використовуючи рідкісний дар синестезії, створив унікальну теорію «музики кольору», що гармонійно поєднувала колір, музику та поезію в цілісну естетичну систему. А Федір Тетянич запропонував світові філософсько-естетичну концепцію «Фрипулья» – вчення про людину і космос як єдиний неподільний організм.

Між творчою свободою та ідеологічним тиском – тернистий шлях митців

Проте, зосередженість на глибоких естетичних пошуках та свідома аполітичність не завжди ставали надійним захистом для митців. Часом влада з підозрою спостерігала за «незрозумілими» мистецькими проявами, і тоді їхні сміливі твори ставали об'єктами жорсткої цензури. На жаль, і новітня історія виявилася безжальною до спадщини цих художників-мрійників. Протягом останніх трьох десятиліть їхні унікальні роботи руйнувалися вже не з ідеологічних, а з цілком прагматичних міркувань. У неспокійні 1990-ті було безповоротно втрачено майже всі монументальні об'єкти Федора Тетянича та значну частину творів Валерія Ламаха. І сьогодні на наших очах добігає кінця історія легендарної «Літаючої тарілки» Флоріана Юр'єва.

Нетлінна спадщина ідеї, що випереджають час

Однак, як це не парадоксально, фантазії, візії та сновидіння – ці нібито ефемерні речі – часом виявляються значно міцнішими за бетон. І сьогодні прогресивні ідеї київських художників, які свого часу випередили свій час, – глибока планетарна свідомість, важливість колективної пам'яті, актуальне екологічне мислення та багатогранна філософія культури – звучать напрочуд сучасно та нагально. Наше спільне завдання – привернути пильну увагу до їхнього неоціненного спадку та зробити все можливе, щоб він не зник у вирі часу.

Супутні виставки проєкту «ПроЗорі»: занурення у творчість майстрів

У рамках масштабного проєкту «ПроЗорі» відбудеться ціла низка тематичних виставок:

  • Виставка «ПРИСНИВСЯ МЕНІ СОН. ФЕДІР ТЕТЯНИЧ» в затишній артфундації «Дукат» (вулиця Рейтарська, 8Б). Тут будуть представлені знакові роботи художника, об'єднані глибокою темою космосу та безмежності людської уяви. Відкриття виставки відбудеться 29 травня 2025 року, а триватиме вона до 30 липня 2025 року.
  • Пронизливий документальний виставковий проєкт «Коли руйнується світ» чекатиме на відвідувачів у виставковому центрі «Жива пам'ять» (вулиця Лаврська, 1). Ця експозиція присвячена трагічній історії невтіленого меморіалу жертвам трагедії Бабиного Яру, розробленого талановитою творчою групою Ади Рибачук і Володимира Мельніченка для конкурсу 1965 року. В експозиції будуть представлені унікальні архівні матеріали, оригінальна графіка, ескізи та детальний макет із колекції Фонду збереження культурної спадщини АРВМ, що розкривають складний творчий пошук і історичний контекст роботи художників над цим важливим проєктом. Проєкт працюватиме з 29 травня по 31 липня 2025 року.
  • Інтимна виставка «Щоденник Ади Рибачук» у камерному музеї АРВМ (вулиця Шовковична, 17/2) запропонує глядачам погляд на творчість, злети і падіння, коло спілкування та особисті стосунки з Володимиром Мельніченком очима самої Ади Рибачук через її відверті щоденникові записи. Відвідати виставку можна буде з 21 травня по 15 жовтня 2025 року.

Організатори проєкту «ПроЗорі»: Національний центр «Український Дім» і Артфундація «Дукат». Кураторська група: Олена Грозовська, Тетяна Волошина, Михайло Кулівник, Катерина Лісова, Анастасія Яцковська.

Адреса: Національний центр «Український Дім». м. Київ, вулиця Хрещатик, 2

Графік роботи: вівторок – неділя; 11:00 – 19:00; понеділок – вихідний. Вартість квитків: повний – 120 грн; пільговий – 50 грн (для школярів та студентів).

Вхід вільний для: пенсіонерів, дітей до 7 років, осіб з інвалідністю I–II групи, ветеранів, учасників бойових дій і членів їхніх родин, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, працівників музеїв, членів Національної спілки художників України, а також власників членських карток CIMAM, ICOM, AICA (за умови пред'явлення дійсного посвідчення).

Джерело: https://www.facebook.com/ukrdim

Олександр Філоненко презентує книгу «Краса і Вдячність» – світла мандрівка у глибини буття
Виставка «Абстрактна фотографія 2025» – запрошення до світу безмежжя
Поділіться в соцмережах:twitter.com facebook.com blogger.com livejournal.ru
Ще записи на тему
Анатолій Кущ «Парадигма гармонійного» – виставка скульптора, який змінив обличчя Києва
Анатолій Кущ «Парадигма гармонійного» – виставка скульптора, який змінив обличчя Києва
Виставка сучасної художньої кераміки «ЦеГлина 2025 - «Пам’ять глини»
Виставка сучасної художньої кераміки «ЦеГлина 2025 - «Пам’ять глини»
Виставка «Авангард. Освіта.» – як Межигірський технікум змінював мистецьку освіту 1920-х
Виставка «Авангард. Освіта.» – як Межигірський технікум змінював мистецьку освіту 1920-х
«РетроПерспектива» – виставка клаптикового шиття Надії Яковенко
«РетроПерспектива» – виставка клаптикового шиття Надії Яковенко
Залиште коментар!

Коментар буде опубліковано після перевірки

Ви можете ввійти за допомогою свого логіна або зареєструватися тут.

(обязательно)

  • Афіша подій
  • Кіно і Театр
  • Музика
  • Образотворче мистецтво
  • Декоративно-прикладне мистецтво
  • Література
  • Людина і суспільство
Останні записи
  • Вова Циган – як 17-річний вуличний співак з Тернополя підкорив TikTok і розвіює стереотипи про ромів
  • Всеукраїнська виставка «Діти – Дерево Життя» – мистецтво проти війни
  • Після тисячі історій — одне запитання: хто є героєм сьогодні?
  • Історія успіху вуличного танцюриста Ghetto Spider, який став відомим на весь світ
  • «Крим. Деколонізація» – виставка, що повертає голос кримським татарам
Найпопулярніше
  • Всеукраїнська виставка «Діти – Дерево Життя» – мистецтво проти війни 9
  • «Крим. Деколонізація» – виставка, що повертає голос кримським татарам 7
  • Анатолій Кущ «Парадигма гармонійного» – виставка скульптора, який змінив обличчя Києва 6
  • Виставка «Тендітна квітка Катерини Білокур» у Києві – до 125-річчя видатної художниці 6
  • «Жінка Сецесії: Муха – Клімт - Зарецький» - арт-бесіда з Ганною Владимирською 5
  • Виставка «Василь Стус. Поки ми тут, усе буде гаразд» у Мистецькому арсеналі 5
  • Виставка Ольги Кравченко «Меланхолія» – пастелі 5
  • Мистецький проєкт «Сад життя» 5
  • Atlas Festival 2025 у Києві — найбільший музичний фестиваль літа 5
  • «Бруталізм. Італія» – фотовиставка в Українському Домі 4
Останні коментарі
Наталія Лелюх, відома експертка з жіночого здоров’я, презентує книгу на Kyiv BookFest
  • Tessa » Читаючи про досвід Наталії Лелюх, сама згадую, як підтримка волонтерок була для мене рятівним колом....
Война с сексуальным гламуром Александра Ктиторчука
  • Tessa » Ось і догрався Ктиторчук у сексуальний гламур: "Відомий фотограф Олександр Ктиторчук проведе за ґратами 12...
Виставка—продаж «Антитези до видимих історій» Нікіти Цоя
  • Mikki » Хоча я розумію намагання автора дослідити глибини людської підсвідомості та звернутись до складних філософських концепцій,...
  • Головна
  • Про сайт
  • Коментарі
  • Підтримати сайт
  • Контакти
  • Архів
×
Пошук по сайту
© What in UA Новини культури та мистецтва, 2025.